فن شناسی، آسیب شناسی و ارائه طرح حفاظتی تزیینات میناکاری تخت خورشید (تخت طاووس)

پایان نامه
چکیده

مینا کاری روشی است برای تزئین آثار فلزی که از ذوب نمودن پودر شیشه بر روی زمین? فلزی حاصل می گردد . این هنر از دور? ساسانیان تا به امروز در کشور ما رواج داشته و اوج و شکوفائی آن در دور? قاجار بوده است . تخت خورشید (طاووس) از شاهکارهای هنر میناکاری متعلق به این دوره است .موضوع این پایان نامه " فن شناسی ؛ آسیب شناسی و ارائ? طرح حفاظتی تزئینات مینا کاری تخت خورشید (طاووس) " می باشد. با توجه به آنکه تاکنون پژوهشی جامع در زمینه حفاظت از آثار مینایی و به ویژه این اثر ارزشمند صورت نگرفته بود در این تحقیق برآن شدیم تا گامهایی در جهت شناخت، حفظ و نگهداری از این گنجینه مینایی برداریم. هدف اصلی این پژوهش شناسایی ساختار مینا ؛ تکنیک های به کار رفته و شناسایی آسیب های وارده بر میناهای تخت خورشید و اتخاذ روشی مناسبی در جهت حفاظت از آن بوده است . روشهای گردآوری اطلاعات در حوزه توصیفی با استفاده از منابع کتابخانه ای و در حوزه تجربی به صورت انجام کار عملی بر روی تخت خورشید بوده؛ در جهت دستیابی دقیق و علمی به اثبات و یا رد فرضیه ها از روشهای آنالیز دستگاهی و متالوگرافی بهره برداری شده است . در این تحقیق چهار فرضیه مورد آزمون و بررسی قرار و گرفته و نتایج زیر حاصل شده است : دوام مینا کاری علاوه بر تکنیک اجرا با ترکیبات مینا و دمای پخت آن در ارتباط است؛ آسیب های وارده در مینای پشیتبان، زمینه را برای ایجاد آسیب در لایه مینای تزئینی فراهم می آورد؛ عامل اصلی ایجاد ترک و ریختگی فراوان در لایه مینای آبی فیروزه ای بکار رفته درتزیینات مینایی تخت خورشید ناشی از ساختار درونی مینا است و قرار گرفتن ترکیب فلز و شیشه درکنار یکدیگر در ساخت مینا، باعث ایجاد دسته جدیدی از آسیبها شده است .

منابع مشابه

فن شناسی، آسیب شناسی و ارائه راهکار حفاظتی برای تخت مرمر

تخت مرمر به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شد و در ایوان مرمر کاخ گلستان نصب گردید. تخت مرمر از جنس سنگ مرمر زرد رنگ می باشد. از این تخت برای اجرای مراسم سلام و بار عام استفاده می شد. پادشاهان زیادی روی آن جلوس نموده اند، که فتحعلی شاه، ناصرالدین شاه، احمد شاه قاجار و رضا شاه پهلوی از آن جمله می باشند. گذر زمان باعث فرسایش و تخریب بسیار تخت مرمر شده است، به طوری که آثار آن به روی تخت مرمر به وضو...

فن شناسی، آسیب شناسی و ارائه طرح حفاظت و مرمت تزیینات گچی محراب بقعه تاریخی پیربکران

در ایران مطالعات مدون و سازمان یافته ای در رابطه با شناخت فنی تزیینات گچ بری دوره ایلخانی صورت نگرفته است ولی می توان برخی از پژوهش های عمده در زمینه های مشابه را سرمشقی برای این هدف در نظر گرفت. از جمله مطالعات فنی انجام شده توسط م.میش مست نهی بر روی گچ بری های کوه خواجه سیستان را می توان نام برد که در آن عمده فرسایش قابل ملاحظه در نمونه ها یعنی پودری شدن لایه های گچ و خاک و انیدریته شدن این ل...

15 صفحه اول

فن شناسی و آسیب شناسی و ارائه طرح حفاظتی اتاق مخمل خانه بازار ملک

2-1- مقدمه در اوایل قرن 17 میلادی فرانسوی ها یک نوع پوشش دیواری را که تقلیدی از کاغذ دیواری بود ابداع کردند. پارچه دیواری در سیر تحول کاغذ دیواری از مواد متفاوتی به وجود آمد. کاغذ دیواری قرن ها بعد از به وجود آمدن کاغذ تولید شد و در سیر تکامل آن تولیدی جدید ایجاد شد که شبیه به پارچه دیواری بود. پارچه دیواری از پرده های توری و گل دار قرن 17 فرانسه الهام گرفته شده که در طی زمان به شکلی که هم ...

فن شناسی و آسیب شناسی آثار چوبی موزه مقدم به منظور ارائه طرح حفاظتی

موزه مقدم دانشگاه تهران که توسط محسن مقدم به منظور بهره گیری اساتید و دانشجویان بنا نهاده شد که اشیاء چوبی آن در این پایان نامه به چهار دسته تزیینی کاربردی و کاربردی تزیینی و آیینی تقسیم کردیده که طرح حفاظت آثار چوبی بعد از فن شناسی و آسیب شناسی و بررسیس شرایط محیطی موزه ارائه گردیده است.سایر اطلاعات جمع آوری شده به صورت کتابخانه ای و آزمایشگاهی و میدانی بوده است . در بخش فن شناسی آثار چوبی مو...

15 صفحه اول

فن شناسی، آسیب شناسی و طرح مرمت تزیینات گچ بری بقعه امامزاده خدیجه خاتون قم

با توجه به خصوصیات منحصر به فرد تزیینات وابسته به معماری دوره ایلخانی و اهمیت این مجموعه در تاریخ هنر ایران اهمیت تحقیق درباره باقیمانده این گچبری ها مشخص می شود. در فصل اول این پروژه، به مطالعه و بررسی های تاریخی و معرفی جامع بنا پرداخته شده است. در فصل دوم معرفی، فن شناسی و بررسی تکنیک های خلق تزیینات گچبری این بنا مورد مطالعه قرار گرفته است. در فصل سوم مطالعات آزمایشگاهی با کمک آزمایش های شی...

15 صفحه اول

فن شناسی، آسیب شناسی و ارائه طرح حفاظت از تزیینات نقاشی روی سنگ بقعه شاه عباس ثانی قم.

مقبره ی شاه عباس دوم صفوی در جوار حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها، بقعه ای 12 ضلعی است که در سال 1077 ساخته و تزئین شده است و از ویژگی های منحصر به فرد دوران طلایی هنر صفوی بهره برده است. ازاره ی سنگی این بنا با گُل های زیبایی به همراه تزئینات اسلامی و طلاکاری، آراسته شده است. درحالیکه این آثار، پس از حدود 350 سال از وضعیت مناسبی برخوردار بود، در دهه های اخیر آسیب های زیادی دیده است. در این...

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023